Prøvebeskrivelser
Prøvebeskrivelser for FVU-læsning og prøvebeskrivelser for FVU-matematik kan ses nedenfor.
1. Indhold og vurderingskriterier
På alle trin omfatter prøven:
-
stavning,
-
læseteknik,
-
læseforståelse
-
skriftlig fremstilling
1.1. Trin 1
Prøvens indhold er
-
i stavning: at stave lydrette ord,
-
i læseteknik: at opdele lydrette ord i stavelser,
-
i læseforståelse: at identificere faktuelle oplysninger i enkle hverdagstekster og
-
i skriftlig fremstilling:
- at udforme en tekst i listeform og
- at fremstille en kort uformel, personlig tekst.
Ved vurdering af prøvebesvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt prøvedeltageren kan
-
benytte læse- og staveteknikker, der er baseret på lydlige enheder,
-
søge enkle oplysninger i hverdagstekster,
-
læse enkle, sammenhængende tekster og
-
skrive korte tekster til eget brug.
1.2. Trin 2
Prøvens indhold er
-
i stavning: at stave ord, der er omfattet af kontekstafhængige lydfølgeregler,
-
i læseteknik: at opdele sammensatte og bøjede ord i betydningsenheder (morfemer),
-
i læseforståelse:
- at identificere faktuelle oplysninger i teksten,
- at danne logiske følgeslutninger på basis af informationer i teksten og
- at sammenholde informationer på tværs af teksten og -
i skriftlig fremstilling:
- at nedskrive oplysninger eller elementer i en logisk rækkefølge på baggrund af tekst og
- at fremstille en kortere sammenhængende tekst om en personligt oplevet hændelse.
Ved vurdering af prøvebesvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt prøvedeltageren
-
kan udnytte lydfølgeregler, der afhænger af de omgivende bogstaver i læsning og stavning (kontekstafhængige lydfølgeregler),
-
har kendskab til ordklasserne navneord, udsagnsord og tillægsord og til disses bøjning,
-
kan udnytte en læseteknik, der er baseret på betydningsenheder (morfemer),
-
kan skrive sammenhængende tekster og
-
kan læse sammenhængende tekster med rimelig hastighed og forståelse.
1.3 Trin 3
Prøvens indhold er
-
i stavning: at stave komplekse ord, der forudsætter viden om morfologisk betingede stavemønstre,
-
i læseteknik: at markere det syntaktisk og/eller grammatisk korrekte ord i sætninger,
-
i læseforståelse:
- at identificere faktuelle oplysninger i teksten,
- at danne logiske følgeslutninger på basis af informationer i teksten og
- at sammenholde informationer på tværs af teksten og eventuelt på tværs af teksttyper og -
i skriftlig fremstilling:
- at udfylde et skema, en blanket eller lignende og
- at fremstille en tekst med en bestemt synsvinkel.
I vurdering af prøvebesvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt prøvedeltageren
-
har kendskab til reglen om, at samme betydningsenhed staves ens i forskellige ord (tegnkonstansprincippet),
-
har kendskab til betydning og stavemåde af uregelmæssige ord af udenlandsk oprindelse (låneord),
-
har kendskab til sætningsbygning og ords grammatiske sammenhæng,
-
har kendskab til forskellige teksttyper og deres karakteristika,
-
kan benytte forskellige læsestrategier i forhold til læseformål og teksttype,
-
kan udnytte viden om teksttyper og afsender-/modtagerforhold i udformningen af forskellige tekster,
-
har færdigheder i at læse informerende og/eller instruerende tekster med udbytte og
-
har acceptable skriftsproglige færdigheder.
1.4 Trin 4
Prøvens indhold er
-
i stavning: at stave ord med udenlandske stavemønstre,
-
i læseteknik: at markere det semantisk korrekte ord i en kontekst,
-
i læseforståelse:
- at identificere faktuelle oplysninger i teksten,
- at danne logiske følgeslutninger på basis af informationer i teksten,
- at sammenholde informationer på tværs af teksten eller eventuelt på tværs af tekster og
- at udnytte informationer i grafer, tabeller eller figurer og -
i skriftlig fremstilling:
- at fremstille en kort ledsagetekst til en tabel, figur eller graf og
- at fremstille en tekst med et fagligt indhold.
Ved vurdering af prøvebesvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt prøvedeltageren
-
har kendskab til relevante udenlandske betydningsenheder (morfemer),
-
har kendskab til betydningen af relevante fagord,
-
har kendskab til struktur og opbygning af tekster i fagbøger,
-
kan uddrage væsentlige elementer i en faglig beskrivelse,
-
skriftligt kan formidle et fagligt indhold og
-
har kendskab til hjælpemidler, metoder og aktiviteter til fremme for studieudbytte.
2. Prøveoplæg
På alle trin omfatter prøveoplægget
-
opgavesæt 1 bestående af opgaver i stavning, læseteknik og læseforståelse og
-
opgavesæt 2 bestående af opgaver i skriftlig fremstilling.
3. Prøvetid
På trin 1 er prøvetiden 1 time og 45 minutter fordelt med
-
45 minutter til besvarelse af opgavesæt 1,
-
15 minutters pause og
-
45 minutter til besvarelse af opgavesæt 2.
På trin 2, 3 og 4 er prøvetiden 2 timer og 15 minutter fordelt med
-
45 minutter til besvarelse af opgavesæt 1,
-
15 minutters pause og
-
1 time og 15 minutter til besvarelse af opgavesæt 2.
4. Tilladte hjælpemidler
På alle trin
-
skal opgavesæt 1 besvares uden brug af hjælpemidler og
-
kan der ved besvarelse af opgavesæt 2 bruges de ordbøger, der har været brugt i undervisningen, og som stilles til rådighed ved prøven af uddannelsesinstitutionen.
Indhold og vurderingskriterier
Der anvendes i alle opgaver autentisk matematikholdigt materiale. De tilhørende prøvespørgsmål skal tage deres afsæt i sammenhænge, der vedrører dagligdags begivenheder.
Prøverne integrerer fagbeskrivelsens »aktiviteter«, »data og medier« samt »matematiske operationer og begreber« og omfatter et repræsentativt udsnit af indholdet i de enkelte trin.
I prøverne indgår opgaver, hvori prøvedeltageren skal
-
identificere, vurdere og bearbejde matematikholdige informationer f.eks. tabeller og diagrammer fra aviser, offentlige papirer og forbrugeroplysende magasiner,
-
identificere og bearbejde matematikholdige informationer i relation til forskellige materialer og situationer f.eks. køb og salg, varedeklarationer, takster, lister, og opskrifter,
-
aflæse og regne med tid f.eks. i relation til køreplan, kalender og arbejdstid,
-
angive retning og beregne afstand i forbindelse med læsning af kort,
-
sammenligne, vurdere og anslå mål af bygninger, broer m.m. ud fra billeder eller andre præsentationer,
-
tælle, genskabe og tegne elementer i mønstre ud fra givet oplæg,
-
udfylde matematikholdige dokumenter f.eks. girokort og formularer,
-
aflæse instrumenter og anvende informationerne i beregninger og
-
omsætte informationer og eksempler til nye beregninger, regnestykker og regneudtryk.
1.1 Trin 1
Ved vurdering af besvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt prøvedeltageren kan
-
aflæse, vurdere og sammenligne numeriske data, numre og koder,
-
læse og forstå information i enkle tabeller,
-
sammenligne, ordne og afrunde tal og størrelser,
-
anslå antal samt afstande, højder, rummål, vægt og tid ud fra en fornemmelse for måleenhederne,
-
addere, subtrahere, multiplicere og dividere hele tal og decimaltal med benævnelser samt vurdere/kontrollere resultatet med eller uden hjælpemidler,
-
tælle og måle samt præcist og ved overslag beregne antal, længde, højde og afstande, vægt, tid og beløb,
-
omsætte hverdagsrelevante måleenheder for længde, tid og rummål og
-
opstille regnestykke til behandling af enkle kvantificerbare spørgsmål.
1.2 Trin 2
Ved vurdering af besvarelsen lægges der vægt på, hvorvidt deltageren kan
-
aflæse, sammenligne og vurdere angivelser af længde, areal og rummål,
-
måle og beregne arealer og rumfang både præcist og ved overslag,
-
genkende og tegne simple geometriske figurer,
-
omsætte inden for metersystemet i relevante sammenhænge,
-
læse og forstå information i enkle tabeller og grafer,
-
bearbejde data ved brug af simple statistiske metoder,
-
regne med og vurdere forholdstal og procent i relevante sammenhænge,
-
anvende simple matematiske konventioner, der bruges i relevante videreuddannelser, og
-
opstille regneudtryk til behandling af enkle kvantificerbare spørgsmål.
2. Prøveoplæg
På begge trin omfatter prøven ét opgavesæt. Til opgaverne vil det tilhørende autentiske materiale være trykt.
3. Prøvetid
På trin 1 er prøvetiden 1 time og 30 minutter.
På trin 2 er prøvetiden 2 timer.
4. Tilladte hjælpemidler
Det er tilladt at anvende alle hjælpemidler.